7 شغل در عصر جدید که قبلا وجود نداشته‌اند!

7 شغل در عصر جدید که قبلا وجود نداشته‌اند!

آینده اینجاست! ما در عصر و زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که بسیاری از چیزهایی که در تصور و خیال انسان‌ها غیرممکن بود، حالا ممکن شده است! امروز می‌توانیم پرواز کنیم، با افرادی که هزاران مایل دورتر هستند تصویری صحبت کنیم و یا حتی می‌توانیم کف‌ خانه‌هایمان را توسط ربات‌های کوچک تمیز کنیم. در پس چنین اختراعات شگفت‌انگیزی، تیمی از خالقان مبتکر و خلاق قرار گرفته‌اند. به‌عنوان مثال در یک مسافرت هوایی به تیم‌هایی از مهندسان برای ساخت هواپیما، خلبانان برای پرواز و متخصصان ایمنی نیاز است تا مطمئن شویم که سفر به‌خوبی پیش می‌رود. در ادامه شغل های جدیدی را بررسی خواهیم کرد که با توجه به پیشرفت تکنولوژی به وجود آمده‌اند.

علی‌رغم تمام پیشرفت‌هایی که ما در زمینۀ تکنولوژی، زیرساخت‌ها و فرهنگ داشته‌ایم، ثبت اختراعات جدید و مشاغل نوظهور، هنوز با سرعت زیادی اتفاق می‌افتد. بسیاری از این شغل‌ها با تعریفی که ما در گذشته از کار و محیط کاری داشته‌ایم متفاوت هستند. در ادامه با برخی از خلاقانه‌ترین و مدرن‌ترین مشاغل در عصر جدید آشنا می‌شویم.

1- مهندس بلاک‌چین (Blockchain engineer)

مهندس بلاک‌چین (Blockchain engineer)

بلاک‌چین اساسا یک سیستم دیجیتال است که تراکنش‌های انجام‌شده در یک ارز دیجیتال را ثبت می‌کند. این سیستم در چندین رایانه که به هم مرتبط هستند نگهداری می‌شود. بلاک‌چین اغلب تنها در ارتباط با ارزهای رمزنگاری‌شده به کار گرفته می‌شود، اما کاربردهای گسترده‌ای در تمامی صنایع مرتبط با ایمن‌سازی دارایی‌ها و داده‌های دیجیتالی دارد مانند امور مالی، بانکداری، مراقبت‌های بهداشتی و حتی املاک و مستغلات! نقش یک مهندس بلاک‌چین می‌تواند شامل بررسی تمام جنبه‌های طراحی، توسعه و عملکرد یک شبکۀ بلاک‌چین باشد.

2- تولید‌‌کننده پادکست (Podcast Producer)

تولید‌‌کننده پادکست (Podcast Producer)

تولید‌کنندۀ پادکست از توانایی‌های زیادی بهره‌مند است! پادکست یک برنامۀ صوتی است، دقیقاً شبیه برنامه‌هایی که از رادیو پخش می‌شوند. شما به عنوان یک کاربر می‌توانید در پادکست‌های مختلف مورد‌علاقه خود مشارکت کنید. کار تولید‌کنندۀ پادکست شامل نظارت بر تولید، انجام تحقیقات، برنامه‌ریزی، کارگردانی، ویرایش و نظارت بر عملکردِ عوامل پشت‌صحنه است. یک تولید‌کننده معمولا اعضای گروه یا تیمی را که روی پادکست کار می‌کند مدیریت می‌کند. شما می‌توانید آنها را نابغۀ خلاق در پشت‌صحنۀ نمایشی که می‌شنوید بنامید!

3- تجربه کاربری مشتری (User/Customer Experience)

تجربه کاربری مشتری (User/Customer Experience)

طراح تجربه کاربری، تجربه استفاده از یک محصول را با استفاده از تفکر طراحی، مدیریت می‌کند که به مصرف‌کننده اجازه می‌دهد از آسان‌ترین و سریع‌ترین راه به هدف خود برسد. آن‌ها برای انجام این کار تحقیقات زیادی روی کاربران و تجزیه و تحلیل داده‌ها انجام می‌دهند. یک طراح تجربه مشتری این کار را به طور خاص برای ارتقای تجربه مشتری در تمام تعاملات خود با سازمان یا برند انجام می‌دهد. شما همچنین می‌توانید طراح رابط کاربری باشید. آن‌ها با استفاده از اصول طراحی بصری بر جنبه زیبایی‌شناسی طراحی تمرکز می‌کنند.

4- کارشناس داده و آمار (Data Scientist)

کارشناس داده و آمار (Data Scientist)

کار یک کارشناس داده و آمار استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی، ریاضیات و آمار برای جمع‌آوری مقادیر زیادی از داده‌هایی است که از تحقیقات جمع‌آوری می‌شود. این «تصویرسازی» به فرآیند دریافت حجم عظیم اطلاعات موجود و طی مراحل مختلف و تبدیل آن به شکل قابل‌استفاده اشاره دارد تا بتواند به سازمان یا کسب‌وکار کمک کند. شرکت‌ها، کارشناسان داده را برای استخراج، پاکسازی و ارائۀ داده‌ها و همچنین تجزیه و تحلیل آن‌ها استخدام می‌کنند.

5- متخصص ژنتیک  (Geneticist)

متخصص ژنتیک  (Geneticist)

ژنتیک زیرمجموعه‌ای از زیست‌شناسی است که به ژن‌ها، وراثت، جهش‌ها و موارد دیگر می‌پردازد. کار یک متخصص ژنتیک مطالعه ژن‌ها و علم وراثت یا ویژگی‌های موروثی است که از طریق نسل‌ها منتقل می‌شود. زمینه‌های مطالعاتی زیادی در ژنتیک وجود دارد، از جمله ژنتیک‌شناسی آزمایشگاهی و پزشکی، متخصصان ژنتیک تحقیقاتی و مشاوران ژنتیک. همچنین متخصصان ژنتیک محیطی به چگونگی تعامل عوامل محیطی با ژن‌ها می‌پردازند.

6- مشاور پایداری (Sustainability Consultant)

مشاور پایداری (Sustainability Consultant)

مشاوران پایداری برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل‌ داده‌ها، شناسایی مشکلات و طراحی راه‌حل‌هایی برای حوزه‌های مرتبط با پایداری در یک سازمان کار می‌کنند. کار آن‌ها همچنین شامل ایجاد خط‌مشی‌ها و فرایندهایی است که به موفقیت سازمان کمک می‌کند و در عین حال تأثیر محیطی کمتری را ایجاد می‌کند.

7- کارشناس هوش مصنوعی (Artificial Intelligence Specialist)

کارشناس هوش مصنوعی (Artificial Intelligence Specialist)

هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که ماشین‌های هوشمندی را می‌سازد که قادر به انجام کارهایی است که عموما به هوش انسانی نیاز دارند. دانشمندان هوش مصنوعی، برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی را ایجاد می‌کنند تا با ساختن ماشین‌هایی که قادر به تصمیم‌گیری بدون دخالت بیش از حد انسان‌ها هستند، در آینده وظایف انسان‌ها را آسان کنند. این متخصصان با فناوری نوآورانه برای جمع‌آوری داده‌ها، ایجاد الگوریتم‌ها و ساخت انواع ماشین‌ها و دستگاه‌های مدرن کار می‌کنند.

سخن آخر
با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، نیاز‌های انسان پیچیده‌تر از قبل از شده است. به موازات همین نیاز‌ها، مشاغل جدید‌ی هم ظهور کرده‌اند که با ایجاد فضای مدرن و متفاوت، تعریف ما از شغل و محیط کار را دستخوش تغییر قرار داده‌اند. لازم است با مطالعه و شناختی که از این‌گونه مشاغل پیدا می‌کنیم خود را برای ورود به این دنیای جدید و پر از شگفتی آماده سازیم.

سوالات متداول
1- مشاغل عصر جدید چه چیز‌هایی هستند؟
مهندس بلاک‌چین، تولید‌‌کننده پادکست، کارشناس هوش مصنوعی و متخصص ژنتیک شغل‌های جدیدی هستند که این روزها محبوب شده‌اند.
2- وظایف تولید‌کنندۀ پادکست چیست؟
کار تولید‌کنندۀ پادکست شامل نظارت بر تولید، انجام تحقیقات، برنامه‌ریزی، کارگردانی، ویرایش و نظارت بر عملکردِ عوامل پشت‌صحنه است.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا