بعد از کنکور چکار کنیم؟

بعد از کنکور چکار کنیم؟

دنیای بعد از کنکور با دنیای قبل از آن کاملا متفاوت است و قدم در مسیری کاملا جدید خواهید گذاشت. قبل از اینکه پیشنهادهای منتا برای بعد کنکور را بخوانید، به پاسخ خودتان فکر کنید.

حتما شما هم طی یک سالی که برای کنکور درس می‌خواندید، بسیاری از تفریحات و برنامه‌های مختلف غیردرسی‌تان را کنار گذاشتید و با خودتان گفته‌اید، «بعد کنکور انجامش می‌دم». حالا درست همان لحظه دوست داشتنی بعد از کنکور فرا رسیده است. وقت آن شده که سراغ برنامه‌های مورد علاقه و فعالیت‌هایی بروید که آن‌ها را به خاطر کنکور عقب انداخته‌اید. قبل از اینکه پیشنهادهای منتا را بخوانید، اول به این سوال پاسخ بدهید که از حس آزادی پس از کنکور چطور استفاده می‌کنید؟

اگر به پاسخ این سوال فکر کردید و به نتیجه رسیدید، حالا پیشنهادهای منتا را در ادامه بخوانید و برای روزهای شیرین بعد از کنکور برنامه‌ریزی کنید.

بعد از کنکور چه کار کنیم؟

کنکور را فراموش کنید

بعد از اینکه از محل برگزاری کنکور خارج شدید، به عنوان اولین کار کنکور را کاملا فراموش کنید و به نتیجه فکر نکنید. البته برخی از کنکوری‌ها تمایل دارند کلید سوالات را در سایت سازمان سنجش ببینند و درصدهای خود را محاسبه کنند. اگر فکر می‌کنید به این شکل خیالتان راحت می‌شود، آن را انجام بدهید. درباره کنکور فکر نکنید و هر نوع نگرانی و استرس را از خودتان دور کنید. این را بدانید فکر کردن به نتیجه کنکور چیزی را عوض نمی‌کند. در قدم بعدی احتمالا لازم است چیدمان اتاق‌تان را تغییر بدهید. کتاب‌ها و جزوه‌های کنکور را جمع کنید تا شکل و شمایل اتاق به حالت قبل از کنکور برگردد.

بخوابید!


بعضی از کنکوری‌ها فردای کنکور تصمیم می‌گیرند زنگ ساعت یا موبایل را خاموش کنند، بدون دغدغه صبحِ زود بیدار شدن و درس خواندن بخوابند تا سحرخیزی این یک سال را تلافی کنند. اگر صبح زود بیدار شدن برای‌تان خوشایند نیست، می‌توانید چند روزی این جایزه را به خودتان بدهید که تا هر ساعتی می‌خواهید، بخوابید. اما بعد از آن سعی کنید زود بیدار شوید و برای خودتان برنامه‌های دیگری بچینید. نمی‌خواهیم بگوییم و قرار نیست ۵ صبح بیدار شوید! اما برنامه منظمی برای بیدار شدن داشته باشید و از روزتان برای خودتان استفاده کنید.

تفریح کنید

تفریح برای هر کسی به شکلی معنا می‌شود. تفریح دلخواهتان را انتخاب و تجربه کنید. سراغ فیلم، سریال و انیمیشن‌هایی بروید که دوست داشتید در یک سال گذشته ببینید. باز‌ی‌های کامپیوتری و موبایلی مورد علاقه‌تان را نصب کنید و بازی کنید. کتاب‌ها یا سایت‌هایی که دوست دارید، دنبال کنید و مطالب‌شان را بخوانید. با دوستان و خانواده برای تفریح‌های بیرون از خانه یا حتی سفر برنامه‌ریزی کنید.

هنر و ورزش را شروع کنید

هنر شاخه‌های مختلفی دارد و راه بسیار خوبی برای رسیدن به آرامش ذهنی است. ورزش نیز تاثیر فوق‌العاده‌ای در روحیه و سلامتی دارد. یک شاخه هنری که علاقه دارید انتخاب کنید و آن را برای سلامت و آرامش فکرتان ادامه بدهید. این یک سال حتما فعالیت بدنی و ورزشی کمی داشتید. ورزش را هم شروع کنید و به سلامت جسم و روحتان اهمیت بدهید.

برای توسعه فردی و رشد شخصیتی خود برنامه‌ریزی کنید

فضای خانواده، مدرسه، آموزشگاه و آنچه تاکنون تجربه کردید، بخش کوچکی از جامعه اطراف شما را تشکیل می‌دهند. دنیایی که بعد از کنکور تجربه خواهید کرد، بسیار متفاوت‌تر است. ورود به این دنیا نیازمند کسب مهارت‌های فردی مختلفی است که بسیاری از آن‌ها را در مدرسه و خانواده نیاموخته‌اید. کسب این مهارت‌ها ضروری است و به دانشگاه رفتن یا نرفتن هم وابسته نیست. اگر دانشگاه قبول شوید با جامعه بزرگ‌تر و متفاوتی از نظر فرهنگی، باورها و ارزش‌ها روبه‌رو می‌شوید که باید بتوانید ارتباط درست و موثر با افراد این جامعه برقرار کنید. اگر دانشگاه نروید هم این مهارت‌ها را برای کار، تعامل با افراد هر مجموعه‌ای که وارد آن می‌شوید و در یک کلام برای ادامه زندگی نیاز دارید.

کتاب یا دوره‌های مختلفی را می‌توانید در اینترنت پیدا کنید که به صورت متنی یا ویدیویی مهارت‌های توسعه فردی را به شما آموزش می‌دهند. مهارت‌های ارتباطی، مهارت سخنرانی در جمع، مدیریت استرس، مدیریت تعارض‌ها و مهارت حل مسئله برخی از مهارت‌هایی هستند که یادگیری آن‌ها در آینده خیلی به کمکتان می‌آید.

در مورد رشته‌های دانشگاهی تحقیق کنید

تحقیق در مورد رشته‌های دانشگاهی و شناخت آن‌ها فرایندی است که باید پیش از کنکور و برای ترسیم آینده شغلی و علمی انجام شود. حتما قبل از کنکور هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کرده‌اید. اما بین کنکوری‌ها و شما که این مطلب را می‌خوانید، افرادی هم هستند که نسبت به قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود اطمینان ندارند و به این فکر می‌کنند که اگر نخواهند پشت کنکور بمانند، به چه رشته‌های دیگری علاقه دارند؟ فرصت بعد از کنکور تا زمان اعلام نتایج و انتخاب رشته، بهترین زمان برای آشنایی بیشتر با رشته‌های دانشگاهی است.

رشته‌های دانشگاهی را از روی نامشان انتخاب یا رد نکنید. در مورد آن‌ها اطلاعات کسب کنید. با جستجو در اینترنت، مراجعه به وب‌سایت‌های دانشگاه‌ها یا گفتگو با افرادی که آن رشته را خوانده‌اند، می‌توانید شناخت مناسبی از رشته پیدا کنید و با آگاهی آن را انتخاب کنید. چارت درسی دوره کارشناسی رشته، گرایش‌های مختلف برای مقطع بالاتر، وضعیت ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران یا خارج، بازار کار رشته مورد نظر در ایران و خارج، بازه درآمدی و فرصت‌های شغلی پیش روی فارغ‌اتحصیلان آن رشته را بررسی کنید. در نتیجه می‌توانید انتخاب‌های دیگری هم برای خودتان مشخص کنید. در این انتخاب‌ها در رتبه اول استعداد، علاقه و توانایی خود را در نظر بگیرید و سپس به بازار کار یا عوامل دیگر فکر کنید. یادتان باشد مسائلی مثل اسم رشته، نظر دیگران یا برآورده کردن انتظارات اطرافیان را در تصمیم‌گیری و انتخاب کاملا کنار بگذارید.

بعد از کنکور چه می‌شود؟

بعد از کنکور با سه دسته کنکوری طرف هستیم: برخی کاملا به نتیجه و آینده امیدوارند؛ برخی درست در دسته مقابل قرار می‌گیرند و برخی هم حد وسط. یعنی نمی‌دانند به نتیجه مورد نظر می‌رسند یا خیر. اگر جزو دسته دوم و سوم هستید تا پیش از اعلام نتایج باید حالت‌های مختلف را بررسی کنید و تصمیم بگیرید که می‌خواهید به هر قیمتی به دانشگاه بروید، پشت کنکور بمانید یا حتی برای آینده‌تان به سراغ برنامه دیگری به جز دانشگاه بروید.

بعد از کنکور وارد چه مقطعی می‌شویم؟

با قبولی در کنکور بسیاری از دانشجوها وارد مقطع کارشناسی می‌شوند که عموما ۴ سال طول می‌کشد. برخی رشته‌های خاص مدت تحصیل طولانی‌تری دارند و به جای کارشناسی، وارد مقطع دکترای حرفه‌ای می‌شوند؛ مثلا پزشکی ۷ سال و دندان پزشکی ۵ سال طول می‌کشد و مقطع تحصیلی به جای کارشناسی، دکترای حرفه‌ای است.

بعد از اعلام نتایج کنکور چه باید کرد؟

با اعلام نتایج کنکور بسته به رتبه و ترازتان باید انتخاب رشته انجام بدهید و منتظر نتایج نهایی بمانید. در صورتی که از رتبه خود راضی نیستید و در رشته/دانشگاه مورد علاقه‌تان قبول نمی‌شوید، باید تصمیم بگیرید که پشت کنکور بمانید یا خیر. البته ما پیشنهاد می‌کنیم انتخاب رشته را انجام بدهید.

بعد از قبولی در کنکور چه باید کرد؟

آماده ثبت‌نام در دانشگاه و ادامه تحصیل در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌تان شوید. برای اطلاع از زمان و نحوه ثبت‌نام در دانشگاه، سایت دانشگاهی که قبول شدید یا اخبار سازمان سنجش را دنبال کنید.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا