روش مطالعه درس عربی

روش مطالعه عربی + مهم‌ترین تکنیک‌های خواندن

عربی یکی از اصلی‌ترین دروس در دوران تحصیل، به‌خصوص برای بچه‌های رشتۀ علوم انسانی است ‌و کسب نمره بالا در این درس، هدفی است که دانش‌آموزان دنبال می‌کنند؛ اما واضح است که بدون اتخاذ یک روش مطالعه درست و اصولی نمی‌توان به این هدف دست پیدا کرد. روش مطالعه عربی انسانی به‌دلیل اهمیت این درس کمی متفاوت است و اگر قصد دارید نمره بالایی در این درس کسب کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین روش مطالعه عربی برای کنکور و امتحان‌ها را به شما آموزش دهیم. با استفاده از این روش، شما هم می‌توانید عربی کنکور را ۱۰۰ بزنید و هم در امتحانات نهایی نمره ۲۰ را کسب کنید.

معرفی درس عربی

درس عربی یکی از مهم‌ترین دروس دوران تحصیل به‌خصوص برای دانش‌آموزان رشته علوم انسانی است و ضریب و تأثیر این درس در نتایج نهایی کنکور آنقدر بالا است که مطالعه عربی به‌عنوان یک درس مهم و آماری اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

اما چرا تأثیر درس عربی نسبت به سایر دروس تفاوت چشمگیری دارد؟ متأسفانه نحوۀ آموزش این درس شیرین در دوران مدرسه توسط برخی از مدرسان چندان صحیح نیست و به‌همین‌علت بسیاری از دانش‌آموزان، علاقه زیادی به عربی نشان نمی‌دهند. همین مسئله باعث می‌شود در کنکور سراسری میانگین درصد این درس بسیار پایین باشد و در چنین شرایطی، دانش‌آموزی که بتواند سطح عربی خود را تقویت کند از میانگین داوطلبان کنکور پیشی می‌گیرد و می‌تواند تراز نهایی خود را به‌شکل عجیبی افزایش دهد. به‌همین‌علت می‌توان قاطعانه گفت مطالعه صحیح و درست درس عربی، به ارتقا سطح دانش‌آموز در این حوزه می‌انجامد و شما می‌توانید با اتخاذ یک روش صحیح برای مطالعه، به‌راحتی نمرات و درصد لازم را در این درس کسب کنید.

خوشبختانه درس عربی به‌خودی‌خود شیرین است و این زبان یکی از فصیح‌ترین زبان‌های زنده دنیا ‌حساب می‌آید. اگر شما نیز بتوانید با روش صحیحی این درس را مطالعه کنید، متوجه زیبایی و پویایی این زبان می‌شوید. همان‌طور که می‌دانید درس عربی از بخش‌های مختلفی مانند لغات، قواعد و درک مطلب تشکیل شده است و آمادگی کامل در این درس، به‌معنای شناخت کامل تکنیک‌های یادگیری و حل تست و پرسش‌های عربی است.

روش مطالعه عربی برای امتحانات و کنکور

اما صحیح‌ترین روش مطالعه عربی برای کنکور چیست و چطور می‌توان آن را پیاده کرد؟ روش‌های کاربردی و امتحان‌شدۀ بسیاری برای مطالعه عربی وجود دارد که هر دانش‌آموزی باید آن‌ها را یاد بگیرد. به‌خصوص دانش‌آموزانی که قصد دارند درصد خود را به‌شکل قابل‌توجهی در کنکور افزایش دهند و نمره‌های قابل‌قبول و بالایی در امتحانات نهایی کسب کنند. در ادامه، ساده‌ترین تکنیک‌های مطالعه بخش‌های مختلف عربی را به شما آموزش می‌دهیم.

تهیۀ دفترچۀ لغات

ساده‌ترین روش مطالعه عربی انسانی، آماده‌کردن یک دفترچه لغات شخصی است. حتی نمی‌توانید تصور کنید چقدر این فرایند به شما در یادگیری این درس کمک می‌کند. به‌خصوص که شما هم برای کنکور و هم برای امتحانات نهایی نیاز به درصد و نمره بالایی در درس عربی دارید و خوشبختانه بیشترین نمره امتحانات نهایی عربی به ترجمه اختصاص پیدا می‌کند.

در حقیقت، شما با خواندن صحیح لغات و ترجمه‌های متن‌های داخل کتاب عربی مدرسه می‌توانید به‌راحتی ۱۳ نمره را از امتحانتان کسب کنید. در کنکور هم وضعیت تقریباً به‌همین شکل است. بیش‌از یک سوم پرسش‌های کنکور را می‌توانید به‌راحتی با تسلط بر لغات و ترجمه پاسخ دهید؛ بنابراین منطقی است که برای خود، یک برنامه‌ریزی درست داشته باشید و تلاش کنید با تکنیک‌های مختلف، لغات را در طول روز مطالعه کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها، تهیه یک دفترچۀ لغات یا همان فلش‌کارت است. کافی است به طریقی که دوست دارید در یک دفترچه کوچک، لغات را به‌همراه معنی، مترادف و متضادهایش بنویسید و آن را در یک جمله کوتاه و ساده به‌کار ببرید. پس‌از اینکه دفترچه لغاتتان آماده شد، به‌صورت روزانه آن را مطالعه کنید. همین روش ساده باعث می‌شود پس‌از چند هفته متوجه شوید کاملاً بر روی لغات مسلط شده‌اید و می‌توانید تمامی تست‌ها و پرسش‌های ترجمه و تعریب را پاسخ دهید.

خلاصه‌نویسی قواعد عربی

به‌جز لغات، شما با بخش مهم دیگری به نام قواعد سر و کار دارید که می‌توان گفت سخت‌ترین و درعین‌حال ساده‌ترین بخش عربی دوران تحصیل است؛ اما چطور یک مبحث هم می‌تواند سخت باشد و هم ساده؟ قواعد پایه، همه چیز است. برای مثال شما زمانی که می‌خواهید زبان انگلیسی را بیاموزید و از آن استفاده کنید، باید بر گرامر این زبان کاملاً مسلط باشید تا هم بتوانید جمله‌سازی کنید و هم جمله‌های دیگران را متوجه شوید. حتی زبان فارسی نیز به‌همین شکل است و شما بخشی از دستور زبان فارسی را به‌شکل غریزی فرا می‌گیرید و بخش دیگری را در طول دوران تحصیل می‌آموزید.

واضح است که بدون یادگیری دستور زبان، شما عملاً نمی‌توانید از یک زبان خاص استفاده کنید و حتی تست‌ها و پرسش‌های امتحانی را جواب دهید؛ بنابراین باید به‌دنبال راهی برای تسلط کامل بر روی قواعد عربی باشید. تست‌های قواعد در کنکور و امتحان نهایی، بخش اعظمی از نمره را به خود اختصاص داده است و ما می‌خواهیم با چند نکتۀ ساده شما را در مسیر مطالعۀ درست عربی یاری کنیم:

  • قواعد عربی عموماً از یک الگوی منظم و یکسانی پیروی می‌کنند و شما کافی است این الگو را پیدا کنید. برای مثال نحوۀ صرف افعال، نحوۀ اشاره به مؤنث و مذکر، نحوۀ چینش نقش‌های دستوری در جمله و … همه و همه از الگوهای خاصی پیروی می‌کنند و اگر شما بر این الگوها مسلط شوید، به‌راحتی می‌توانید تمام قواعد عربی را در چند صفحه خلاصه و مطالعه کنید.
  • برخی از نکات قواعد عربی سخت‌ هستند و پرسش‌های نسبتاً دشواری از آن‌ها طرح می‌شود. برای مثال، بخش معتلات و عدد و معدود از این دسته محسوب می‌شوند و دانش‌آموزان رشته انسانی همیشه از سختی این پرسش‌ها شکایت دارند. راه حل مطالعه قواعد سخت و پرنکته، آماده‌کردن فلش‌کارت است. شما می‌توانید فلش‌کارت‌هایی را حاوی توضیح قاعده، مثال و ترجمه، آماده و در طول روز مطالعه کنید.
  • ویدیوها و کتاب‌های کمک‌آموزشی می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند. درسنامه‌های این کتاب‌ها، حاوی خلاصه جامع و کاملی از نکات قواعد عربی است و شما می‌توانید از این منابع به‌خوبی برای مطالعه عربی استفاده کنید.

خواندن کتاب عربی با دقت بالا

خواندن کتاب عربی با دقت بالا

دیگر روش مطالعه عربی انسانی خواندن کتاب درسی با دقت بالا است. اگرچه امروزه کتاب‌های کمک آموزشی توانسته‌اند هم‌پا و حتی جلوتر از کتاب‌های درسی حرکت کنند؛ اما به‌هرحال منبع اصلی کنکور و امتحانات نهایی، همان کتاب درسی است و شما باید بر آن مسلط شوید. خواندن کتاب و حل تمرین‌های آن با دقت و حوصله زیاد، می‌تواند راهکاری کاربردی برای تسلط بیشتر بر مباحث و کسب نمره بالاتر باشد. حتی اگر از ویدیوهای کمک آموزشی و درسنامه‌ها استفاده می‌کنید، کتاب درسی را کنار نگذارید و مطالعه آن را در صدر برنامه‌های خود قرار دهید.

بررسی جملات عربی از لحاظ دستور عمل

راهکار کاربردی و عملی دیگری که پیش روی شما است، بررسی جملات عربی از لحاظ دستور عمل و شکل ساختاری است. قطعاً شما در طول مطالعه این درس، با جملات عربی بسیاری برخورد می‌کنید، اینجا است که نحوۀ نگاه شما به این جملات، مهم می‌شود.

دو حالت کلی در این شرایط حاکم است؛ شما یا جملات را می‌خوانید و از روی آن‌ها رد می‌شوید یا به چشم یک نمونه سؤال به آن‌ها نگاه می‌کنید! پیشنهاد ما حالت دوم است. هر جملۀ عربی که با آن مواجه می‌شوید، مانند یک نمونه سؤال است که شما باید کلیه نکات را از دل آن بیرون بکشید. بررسی لغات، بررسی قواعد، بررسی الگوی تکرارشونده، بررسی نقش‌های دستوری کلمات و … ساده‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید تا بر مباحث مسلط شوید.

حل‌کردن تمرین و نمونه سؤال

حل تمرین و نمونه سوال

رک و راست به شما بگوییم که بدون حل تمرین، تست و نمونه سؤال، شما عملاً درجا خواهید زد و نمی‌توانید سطح خود را ارتقا دهید. بهترین و موثرترین روش یادگیری هر چیزی، تمرین‌کردن است چه رسد به یادگیری زبان عربی که بسیار فرّار است و اگر به‌اندازۀ کافی نمونه سؤال حل نکنید، به‌راحتی از ذهنتان پاک می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت بهترین روش مطالعه عربی برای کنکور و امتحانات نهایی، حل تمرینات بسیار زیاد است.

در کتاب درسی، پس‌از پایان هر بخش از قواعد و لغات، تمرینات کاربردی و ساده‌ای برای تسلط بیشتر بر روی مبحث آورده شده است که شما می‌توانید این مرحله را با همین تمرینات کتاب درسی شروع کنید. علاوه‌براین، نمونه‌ سؤال‌های بسیاری از کنکور و امتحانات نهایی سال‌های گذشته در بستر اینترنت وجود دارد که می‌تواند بهترین تمرین برای تسلط بیشتر بر روی مباحث عربی باشد.

در نهایت هم شما می‌توانید به کتب کمک‌ آموزشی مراجعه کنید. در این کتاب‌ها تست‌ها و سؤالات سطح‌بندی‌شده وجود دارد که به شما کمک می‌کنید با روش اصولی و منطقی بر روی کلیه مباحث مسلط شوید.

رفع اشکال را فراموش نکنید. در این مسیر، هیچ چیزی به‌اندازۀ رفع اشکال به شما کمک نمی‌کند؛ اما رفع اشکال اصولی چگونه است؟ برای این کار، شما باید یک مجموعه نمونه سؤال و تست را مقابل خود قرار دهید و بدون مراجعه به درسنامه و کمک‌گرفتن از دیگران، آن‌ها را حل کنید. سپس تک‌تک این سؤالات باید با دقت تصحیح شوند. تست‌ها و سؤالاتی که به‌سادگی حل کرده‌اید را علامت بزنید و به‌عنوان مباحثی که بر روی آن‌ها تسلط کامل دارید کنار بگذارید. تست‌هایی که مجبور شدید کمی روی آن‌ها مکث کنید را به‌عنوان مباحثی که باید مرور کنید مدنظر داشته باشید و تست‌های غلط را علامت بزنید تا در اولین فرصت، مباحث مربوط به آن را با تلاش بیشتری مطالعه کنید. این فرایند را یک یا دو روز بعد تکرار کنید و تا جایی این روند را پیش ببرید که تمام تست‌ها جزء دسته مباحثی شوند که تسلط کافی را بر روی آن‌ها دارید. مطمئن باشید که از این روش مطالعه عربی پشیمان نخواهید شد.

سخن پایانی

روش مطالعه عربی برای کنکور و امتحانات نهایی بسیار ساده است و اگر به این روش اصولی دست پیدا کنید، می‌توانید حداکثر نمره را در این درس کسب کنید. پیشنهاد می‌کنیم به نکات‌ گفته‌شده، نهایت توجه را داشته باشید و این بار با این روش خواندن عربی را شروع کنید. نتیجه باورنکردنی خواهد بود.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!


Deprecated: هوک fluentform_rendering_form از نگارش4.3.22 منسوخ شده است! به‌جای آن از fluentform/rendering_form استفاده نمایید. Use fluentform/rendering_form instead of fluentform_rendering_form. in /var/www/wordpress/blog/wp-includes/functions.php on line 6078
فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!


Deprecated: هوک fluentform_rendering_form از نگارش4.3.22 منسوخ شده است! به‌جای آن از fluentform/rendering_form استفاده نمایید. Use fluentform/rendering_form instead of fluentform_rendering_form. in /var/www/wordpress/blog/wp-includes/functions.php on line 6078
فرم پاپ آپ
منتا