رشته حقوق : معرفی، حقوق و درآمد، گرایش ها و دانشگاه های برتر

رشته حقوق : معرفی، حقوق و درآمد، گرایش ها و دانشگاه های برتر

ادامه تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه یکی از انگیزه‌های اصلی دانش‌آموزان برای انتخاب رشته انسانی است. همراه منتا باشید تا با این رشته آشنا شوید.

رشته حقوق گستره شغلی زیادی را در بر می‌گیرد. این موضوع باعث شده دانش‌آموزان با دیدگاه ادامه تحصیل در این رشته دانشگاهی و در نهایت اشتغال به شغل پرطرفدار وکالت، در انتخاب رشته مدرسه به سراغ انسانی بروند. موفقیت در رشته حقوق، رسیدن به جایگاه اجتماعی بالا و کسب درآمد زیاد، پیش از هر چیز نیاز به آشنایی بهتر با این رشته دارد. منتا در ادامه از دروس دانشگاه تا گرایش‌ها و وضعیت بازار کار این رشته را توضیح می‌دهد.

معرفی رشته حقوق

رشته حقوق

فردی که در رشته حقوق تحصیل کرده، می‌تواند تاثیر مهمی روی زندگی دیگران بگذارد. فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند از متهمان دفاع کند، فرصتی برای اصلاح اشتباهات و دفاع از قانون اساسی در برابر حمله‌های فردی، سازمانی یا دولتی پیشنهاد بدهد. یک حقوق‌دان که عموما وکیل نامیده می‌شود، می‌تواند هم به عنوان مدافع و هم به عنوان مشاور فعالیت کند. وکیل مدافع، در حمایت از یکی از طرفین در دادگاه کیفری یا مدنی شواهد و استدلال‌هایی را ارائه می‌کند و از موکل خود دفاع می‌کند. مشاور حقوقی در رابطه با حقوق و تعهدات قانونی افراد به موکل خود مشاوره می‌دهد و در زمینه امور تجاری و شخصی پیشنهادهایی برای اقدام عملی به وی ارائه می‌کند.

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته حقوق

وکیل و حقوق دان در شرکت

مهارت تحلیلی: فردی که در این رشته تحصیل می‌کند و قصد دارد وارد حرفه وکالت شود، باید بتواند مسائل و مشکلات موکلان را حل و فصل کند. بنابراین باید بتواند حجم زیاد اطلاعات را تحلیل کند، حقیقت‌های موجود را تشخیص دهد و راهکارهای مناسب ارائه کند.

مهارت‌های بین فردی: حقوق‌دان‌ها باید بتوانند در نظر موکلان، مورد احترام و اعتماد واقع شوند. برای این کار باید تعاملی بر پایه اعتماد بسازند تا موکل بتواند به راحتی اطلاعات شخصی مرتبط با موضوع مد نظرش را با وکیل در میان بگذارد.

مهارت حل مسئله: وکلا باید بتوانند احساسات و تعصب‌های درونی خود را از مشکلات موکل جدا کنند و به صورت عینی اطلاعات کاربردی و مرتبط را ارزیابی کنند. بنابراین مهارت حل مسئله برای این قشر اهمیت زیادی دارد تا بتوانند بهترین دفاعیات و پیشنهادها را به موکل خود بدهند.

مهارت پژوهشی و تحقیق: برای موفقیت در رشته حقوق، حقوق‌دان باید قوانین و مقرراتی که به موضوع خاص پرونده مرتبط است، پیدا کند و راهکارهای قانونی به موکل خود پیشنهاد بدهد.

مهارت صحبت کردن: وکلا باید بتوانند منظور و موضوع پرونده را به صورت شفاف به داوران، واسطه‌ها، طرفین پرونده، حزب‌های مخالف، قاضی‌ها و هیئت منصفه بیان کنند؛ چراکه از جانب موکلان خود صحبت می‌کنند.

مهارت نوشتن: وکلا باید در هنگام تهیه اسنادی مثل وصیت‌نامه یا وکالت‌نامه بتوانند دقیق و صحیح بنویسند.

مزایا و معایب رشته حقوق

قاضی در دادگاه

حقوق از جمله رشته‌هایی است که عموما فرصت‌های شغلی مناسبی پیش روی فارغ التحصیلان این رشته قرار می‌دهد. با تحصیل در این رشته هم می‌توان در مشاغل مختلف استخدام شد و هم خصوصی فعالیت کرد. این در حالی است که وکلا منزلت اجتماعی و حقوق خوبی دریافت می‌کنند. این رشته به سرمایه‌گذاری اولیه احتیاجی ندارد و اگر فارغ التحصیلان از سواد و مهارت کافی برخوردار باشند، فرصت‌های شغلی خوبی برای‌شان فراهم می‌شود.

اما برای تصمیم‌گیری، مشکلات رشته حقوق و شغل وکالت را هم در کنار مزایای آن در نظر بگیرید. یکی از سختی های رشته حقوق استرس بالای این رشته و مشاغل مربوط به آن است. حساسیت‌های شغلی این رشته باعث می‌شود وکلا همیشه نگرانی موفقیت پرونده‌های‌شان را داشته باشند. این استرس برای افرادی که توانایی کافی برای مواجهه و مدیریت شرایط را نداشته باشند، می‌تواند باعث مشکلات بزرگ‌تری در زمینه سلامتی شود.

از دیگر سختی های رشته حقوق نداشتن ساعت کاری مشخص و منظم به شمار می‌آید. وکلا برای پیگیری پرونده‌ها، جمع‌آوری مدارک و اسناد باید ساعت‌های طولانی کار کنند. این موضوع باعث می‌شود مرز بین کار و زندگی آن‌ها کمرنگ شود.

از دیگر مشکلات رشته حقوق کمبود منابع برای این رشته است. منابعی که در این رشته استفاده می‌شوند، به‌روز، کافی و مناسب نیستند و با منابع روز دنیا تطابق ندارند.

یک اشتباه در شغل وکالت ممکن است باعث خدشه‌دار شدن شهرت وکیل و تاثیر منفی روی آینده شغلی وی شود.

رشته حقوق چند سال است

رشته حقوق در ۱۴۰ واحد درسی تعریف شده است که ۴ سال طول می‌کشد. در چارت درسی رشته حقوق ۲۲ واحد دروس عمومی، ۲۱ واحد دروس پایه، ۸۷ واحد تخصصی و ۳۰ واحد دروس اختیاری تعریف شده است.

دروس رشته حقوق

کتاب ها و دروس رشته حقوق

دروس رشته حقوق شامل دروس پایه، تخصصی و اختیاری هستند.

مهم‌ترین دروس پایه حقوق

مقدمه علم حقوق، حقوق بین‌الملل عمومی، حقوق اساسی، حقوق اداری، اصول فقه، حقوق تجارت، قواعد فقه و پیشگیری از جرم

مهم‌ترین دروس اختصاصی حقوق

حقوق سازمان‌های بین‌المللی، حقوق کار، حقوق بین‌الملل خصوصی، حقوق بشر در اسلام، حقوق تجارت شرکت‌ها، حقوق ورشکستگی، حقوق مدنی، حقوق جزا، آیین دادرسی کیفری، آیین دادرسی مدنی، جرم شناسی، متون فقه، ادله اثبات دعوی، پزشکی قانونی و متون حقوقی

هر دانشجو در طول دوره تحصیل کارشناسی خود موظف است ۱۰ واحد از دروس اختیاری را انتخاب کند و بگذراند. برخی از مهم‌ترین دروس اختیاری شامل این موارد هستند:

جرم شناسی کودکان و نوجوانان، حقوق کیفری کودکان و نوجوانان، اجرای احکام جزایی، حقوق مالکیت فکری، حقوق ثبت، حقوق بیمه، حقوق رسانه، تاریخ حقوق، حقوق پزشکی، حقوق فضای مجازی، اصول و فنون قانون‌گذاری و…

گرایش های رشته حقوق

گرایش های رشته حقوق

گرایش های رشته حقوق در دانشگاه‌های ایران به سه مورد اصلی تقسیم می‌شود که شامل گرایش حقوق خصوصی، گرایش حقوق جزا و جرم‌شناسی و گرایش حقوق عمومی هستند. این رشته همچنین گرایش‌های دیگری دارد که عبارت هستند از:

گرایش حقوق بین‌الملل، گرایش حقوق بشر، گرایش مالکیت فکری، گرایش خانواده، گرایش حقوق ارتباطات و…

بازار کار و فرصت های شغلی رشته حقوق

وکیل و حقوق دان

یکی از مهم‌ترین زمینه‌های شغلی حقوقدان‌ها وکالت است و برای این منظور باید پروانه وکالت بگیرند. گرفتن پروانه وکالت به این شکل است که بعد از اتمام دوره تحصیل، باید در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری شرکت کنند و بعد از قبولی در این آزمون با گذراندن دو سال دوره کارآزموی پروانه وکالت خود را دریافت کنند.

فرصت های شغلی دیگری که پیش روی فارغ التحصیل حقوق وجود دارد شامل مشاور حقوقی بانک، شهرداری، شرکت‌ها یا وزارتخانه‌ها است. همچنین این افراد می‌توانند سردفتری دفاتر اسناد رسمی را به عهده بگیرند.

بهترین دانشگاه های دنیا برای رشته حقوق

کلاس درس رشته حقوق

طبق نظام رتبه‌بندی کیواس (QS) دانشگاه‌هایی که در ادامه می‌آیند، ده دانشگاه برتر برای تحصیل در رشته حقوق هستند. این رتبه‌بندی مربوط به سال ۲۰۲۱ است و فاکتورهایی چون شهرت آکادمیک و کارکنان دانشگاه و همچنین تاثیر پژوهش بر این رتبه‌بندی تاثیر گذاشتند.

۱. دانشگاه هاروارد (Harvard University)، کمبریج، آمریکا

۲. دانشگاه آکسفورد (University of Oxford)، آکسفورد، انگلیس

۳. دانشگاه کمبریج (University of Cambridge)، کمبریج، انگلیس

۴. دانشگاه ییل (Yale University)، نیوهیون، آمریکا

۵. دانشگاه استنفوردی (Stanford University)، استنفورد، آمریکا

۶. مدرسه علوم اقتصادی و سیاسی لندن (The London School of Economics and Political Sience)، لندن، انگلیس

۷. دانشگاه کلمبیا (Columbia University)، نیویورک، آمریکا

۸. دانشگاه نیویورک (New York University (NYU))، نیویورک، آمریکا

۹. دانشگاه کالیفرنیا (University of California, Berkeley (UCB))، برکلی، آمریکا

۱۰. دانشگاه ملی سنگاپور (National University of Singapore (NUS))، سنگاپور، سنگاپور

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا