بهترین روش یادگیری ریاضی در تمامی مقاطع

بسیاری از افراد با ریاضیات مشکل دارند و این مشکل معمولاً از همان دوران دبستان آغاز می‌شود و تا پایان زندگی همراه فرد باقی می‌ماند. در واقع،  ریاضی یکی از رایج‌ترین موضوعاتی است که کودکان و نوجوانان در دوران مدرسه با آن دچار چالش می‌شوند. برخی اعتقاد دارند که یادگیری ریاضی نیاز به هوش مخصوصی دارد؛ اما با آموزش، تمرین و تلاش صحیح، آموزش این علم می‌تواند برای هر کسی آسان‌تر شود. برای کسانی که می‌خواهند یاد بگیرند که چگونه در ریاضیات خوب باشند، خواندن ادامه این مقاله توصیه می‌شود. ما ابتدا آموزش ریاضی صفر تا صد را بررسی می‌کنیم و در ادامه، چند روش برتر برای یادگیری سریع ریاضی را به شما آموزش می‌دهیم.

کاربرد ریاضی در زندگی روزمره

ریاضی برای همه است؛ خواه فروشنده سبزی هستید که قرار است هر روز پول خرد بشمارد، خواه رییس هیئت مدیره یک شرکت بزرگ تجاری. ریاضیات یک روش زندگی است و هرچه سریع‌تر به آن توجه کنیم، زودتر وارد ماجراجویی می‌شویم. ما از ریاضیات در زندگی روزمره خود به اشکال مختلفی استفاده می‌کنیم، چه در محاسبۀ هزینه‌ها و قبض‌های خانۀ خود و چه برای مطالعۀ این درس برای امتحان کلاسی. ریاضیات برای دنبال‌کردن بسیاری از مشاغل نیز مفید است؛ مثلاً حتی کسانی که در جریان هنر هستند هم باید از پلی به نام ریاضی عبور کنند؛ به‌خصوص اگر نقاش یا طراح باشند. چه در تبلیغات، چه در اقتصاد و فیزیک و شیمی، ریاضیات، پایه و اساس بسیاری از علوم را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین بهترین معلمان مدرسه اطمینان حاصل می‌کنند که تدریس ریاضی برای دانش‌آموزان یک کابوس نخواهد بود، بلکه به یک زمین بازی برای کاوش و کنجکاوی تبدیل می‌شود.

روش یادگیری ریاضی

آموزش صفر تا صد ریاضی در تمامی مقاطع

شروع سفر یادگیری ریاضی می‌تواند کار بزرگی به‌نظر برسد؛ اما کاملاً شدنی است و حتی می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. در ادامه، یک راهنمای گام‌به‌گام را برای کمک به شما در سفر یادگیری ریاضی شرح داده‌ایم:

  1. جایگاه خود را مشخص کنید: به آنچه که قبلاً در مورد ریاضیات می‌دانید (مباحثی که به آن‌ها مسلط هستید) و آنچه که نیاز به کار بیشتر دارد، نگاهی بیندازید. این موضوع به شما کمک می‌کند انرژی خود را در جایی که بیشتر موردنیاز است متمرکز کنید.
  2. اهداف خود را تعیین کنید: به این فکر کنید که می‌خواهید با مطالعه ریاضی به چه چیزی برسید. این هدف می‌تواند افزایش نمرات، آماده‌شدن برای امتحان، یا بهترشدن در حل تمرین‌ها باشد. داشتن اهداف روشن، شما را در مسیر نگه می‌دارد.
  3. ابزارهای مناسب را پیدا کنید: کتاب، دوره‌های آنلاین یا کلاس خصوصی که متناسب با سبک یادگیری و اهداف شما باشد را انتخاب کنید. با مواردی شروع کنید که اصول اولیه ریاضی را پوشش می‌دهند و سپس از آنجا پایه‌های ریاضی را به‌صورت اصولی برای خود بنا کنید.
  4. با اصول شروع کنید: فراگیری ریاضی را با اصولی مانند حساب (جمع، تفریق، ضرب، تقسیم)، کسرها و اشکال اصلی شروع کنید. این موضوعات پِی‌ریزی قدرتمندی برای مفاهیم پیچیده‌تر در آینده هستند.
  5. تمرین، تمرین، تمرین: از نظر تمرین‌کردن، ریاضی برای همه به یک شکل کار می‌کند، هرچه بیشتر تمرین کنید، نتیجۀ بهتری خواهید گرفت. با مسائل آسان شروع کنید و مسیر خود را به‌سمت مسائل سخت‌تر پیش ببرید.
  6. درخواست کمک در زمانی که به آن نیاز دارید: اگر در چیزی گیر کرده‌اید، از درخواست کمک خجالت نکشید. معلمان، مدرسان یا حتی انجمن‌های آنلاین می‌توانند منابع خوبی برای دریافت کمک باشند. کار با دوستان همچنین می‌تواند یادگیری را برای شما سرگرم کننده‌تر کند.
  7. ریاضی را به زندگی واقعی متصل کنید: همیشه سعی کنید ببینید که ریاضیات در موقعیت‌های روزمره چگونه خود را به شما نشان می‌دهد. به‌دنبال کاربردهای بیشتری برای ریاضی در زندگی خود بگردید. این کار می‌تواند آموزش ریاضی را جالب‌تر کند و به شما نشان دهد که چرا ریاضی برایتان مفید است. همین موضوع باعث افزایش انگیزه شما برای تمرین بیشتر می‌شود.
  8. پیشرفت خود را پیگیری کنید: دیدن اینکه چقدر پیشرفت کرده‌اید می‌تواند انگیزه بزرگی برایتان باشد. پیروزی‌های کوچک را جشن بگیرید و از هر شکستی درس بگیرید.
  9. به ریاضی بچسبید: یادگیری ریاضی ممکن است گاهی سخت باشد؛ اما به آن ادامه دهید. هر چالش، فرصتی برای یادگیری و بهترشدن است. ریاضی مقوله‌ای است که فقط با پیگیری و مداومت می‌توان در آن بهتر و بهتر شد.

با دنبال‌کردن این مراحل، شما در مسیر رسیدن به ریاضیات پایه و زمینه‌سازی برای پرداختن به موضوعات پیشرفته‌تر خواهید بود. به‌یاد داشته باشید، هرکسی با سرعت خودش یاد می‌گیرد، پس فقط قدم اول را بردارید، خیلی به فکر قدم‌های بعدی نباشید و از مسیر لذت ببرید.

نکات و ترفندهایی برای یادگیری آسان ریاضیات

اگر می‌خواهید یادگیری ریاضی برای شما جذاب‌تر شود، می‌توانید از روش‌ها و ترفندهای زیر هم کمک بگیرید.

استفاده از روش بازی و ریاضی

این روش به‌خصوص برای آموزش ریاضی کودکان مفید است. امروزه روش‌های بازی و ریاضی زیادی وجود دارند که معلمان در کلاس‌های درس از آن‌ها استفاده می‌کنند. برخی از این بازی‌ها عبارت‌اند از: بازی ارقام، بازی چه کسی نیست؟، بازی رویایی، بازی خرگوش و جعبه، بازی تشکیل شکل‌ها، بازی پرتاب تاس، بازی شکار تصاویر، بازی ریاضی دونده، بازی جمع‌آوری عدد، بازی اندازه‌گیری، بازی ترکیب شکل‌ها و غیره.

به‌عنوان مثال بازی پرتاب تاس درک خوبی از احتمالاًت و ارزش اعداد به کودکان می‌دهد. دانش‌آموز با این بازی به‌خوبی درک می‌کند که شش بیشتر از پنج است و اینکه احتمال آمدن شش دقیقاً به‌اندازه احتمال آمدن سایر اعداد کوچک‌تر از آن است. سایر بازی‌های ذکرشده نیز، هر یک به‌نوعی بخشی از فراگیری ریاضیات را برای کودکان آسان‌تر می‌کنند. گنجاندن روش‌های بازی و ریاضی می‌تواند باعث علاقه‌مند‌ترشدن کودکان برای شرکت در کلاس‌های درس شود.

ترفندهایی برای یادگیری آسان ریاضیات

ایجاد کلاس‌های تعاملی

امروزه محققان اعتقاد دارند که آموزش درس ریاضی در مدارس بهتر است به‌صورت تعاملی و مسأله محور باشد تا روحیه پرسشگری، استدلال و انتقادی در بین دانش‌آموزان تقویت گردد. آموزش تعاملی بدین صورت است که دانش‌آموز ابتدا با یک پرسش مواجه و درگیر اصل مسأله می‌شود. سپس با راهنمایی معلم و با روش‌های متنوع و همراه با هیجان و بازی، به‌دنبال راه حل برای آن می‌گردد. این کار باعث می‌شود تا دانش‌آموز به‌جای اینکه فقط قادر به حل‌کردن نوع خاصی از مسائل باشد، مفهوم آن مسأله را دریابد.

تشکیل کلاس‌های حل تمرین

ریاضی مبحثی است که اگر باهوش‌ترین انسان دنیا هم باشید، بدون تمرین نمی‌توانید در آن موفق شوید؛ بنابراین هرچه بیشتر ریاضیات را تمرین کنید، به برتری بیشتری دست خواهید یافت و برای تمرین‌کردن باید پرسش‌هایی با انواع و اقسام مختلف را حل کنید. در واقع، حتی نیم ساعت در روز برای عالی‌شدن در ریاضی کافی است. تمرین به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را تقویت کنید. توصیه می‌شود فقط به یک کتاب تمرین پایبند نباشید. شرکت در کلاس‌های حل تمرین هم راه حل بسیار خوبی است، حتی اگر این کلاس‌ها آنلاین باشند.

شما می‌توانید سؤالات مختلف مبحث ریاضی مورد نظر خود را از اینترنت دانلود کنید، برای موضوعاتی که برایتان مشکل است در کلاس ثبت‌نام کنید، از سایر دانش‌آموزان بپرسید یا حتی یک جست‌وجوی تصادفی در Google انجام دهید و به‌نحوی به یک سرنخ برای حل مشکل خود دست پیدا کنید. شما همچنین می‌توانید برای درک موضوعاتی که به نظرتان نسبتاً دشوار هستند ویدیوهای بسیاری را در پلتفرم‌های مختلف مثل یوتیوب و آپارات، تماشا کنید.

استفاده از کارت‌های تشویق و دادن جایزه

این هم یکی از روش‌های خوب برای انگیزه‌دادن به کودکان برای ادامه فراگیری ریاضی است. البته جایزه باید به‌صورتی باشد که فقط در صورت نشان‌دادن لیاقت به یک دانش‌آموز تعلق بگیرد. در واقع جایزه باید ارزش بسیار بالایی داشته باشد و دانش‌آموز حس کند که برای رسیدن به آن باید یک تلاش واقعی از خود نشان دهد. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد یک اشتیاق کلی در بین دانش‌آموزان یک کلاس درسی برای یادگیری درس ریاضی شود.

یادگیری ریاضی و تبدیل آن به چالش

ریاضی یکی از دروسی است که در آن، مسیر شما برای رسیدن به راه حل یک مسأله بسیار مهم است. ریاضی همچنین کاملاً عینی است؛ زیرا در بیشتر مواقع، فقط یک پاسخ درست برای پرسش‌های آن وجود دارد. به‌این‌ترتیب، شما واقعاً باید اشتباهات خود را در فرایند حل مسائل درک کنید. فقط دراین‌صورت می‌توانید خطاها را اصلاح کنید و به‌طور بالقوه به راه حل مناسب برسید. اینگونه می‌توان یادگیری را به یک چالش بزرگ تبدیل کرد؛ زیرا شما در طول فرایند حل مسائل باید کاملاً بی‌عیب‌ونقص عمل کنید و حتی یک اشتباه کوچک می‌تواند به پاسخ نادرست ختم شود؛ بنابراین آموختن ریاضی یک چالش برای بی‌عیب‎ونقص‌شدن است و این موضوع تنها با درک مفهومی و تمرین فراوان به‌دست می‌آید. 

یادگیری ریاضی

مطالعه در محیط مناسب

محل مطالعه درس ریاضی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • ساکت و آرام باشد: برای یادگیری ریاضیات باید بتوانید عمیق فکر کنید. یک محیط پرسروصدا مانعی برای تمرکز است و حواس‌پرتی را در حل مسائل ایجاد می‌کند.
  • لوازم مورد نیاز در دسترس باشند: مقدار زیادی کاغذ، مداد و پاک‌کن در دسترس داشته باشید. یک ماشین‌حساب علمی نیز مفید است.
  • دارای روشنایی خوب: هنگام مطالعه از روشنایی مناسب در اتاق اطمینان حاصل کنید.
  • همراه با گروه‌های مطالعه: اگر از آن دسته افرادی هستید که در محیط اجتماعی به‌خوبی یاد می‌گیرند، سعی کنید به یک گروه مطالعه بپیوندید.

سخن پایانی

مهم نیست که در چه موضوعی می‌خواهید به تسلط دست یابید، یادگیری نیازمند زمان است و هرکسی روش‌های مختلفی دارد که برای شخص او مفید است. بااین‌حال وقتی نوبت به یادگیری ریاضی می‌رسد، لازمۀ این کار، داشتن تسلط قوی بر اصول اولیه است. سپس می‌توانید با تمرین، کمک اضافی و نکات و ترفندهای مفید، بر روی هر مفهومی کار کنید.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!


Deprecated: هوک fluentform_rendering_form از نگارش4.3.22 منسوخ شده است! به‌جای آن از fluentform/rendering_form استفاده نمایید. Use fluentform/rendering_form instead of fluentform_rendering_form. in /var/www/wordpress/blog/wp-includes/functions.php on line 6078
فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!


Deprecated: هوک fluentform_rendering_form از نگارش4.3.22 منسوخ شده است! به‌جای آن از fluentform/rendering_form استفاده نمایید. Use fluentform/rendering_form instead of fluentform_rendering_form. in /var/www/wordpress/blog/wp-includes/functions.php on line 6078
فرم پاپ آپ
منتا